Pagina
6.4 Verzuim

Leerlingen die te laat komen moeten zich melden bij de unit-assistent. Als de leerling les heeft in een ander gebouw, meldt deze zich daar bij de conciërge. Het kan zijn dat er een geldige reden is voor het te laat komen of niet aanwezig zijn. In dat geval vragen we de ouder(s)/verzorger(s) om telefonisch de

Pagina
6.3 Leerplichtige leeftijd, aanwezigheid

In Nederland geldt de Leerplichtwet 1969. Dat houdt in dat alle kinderen naar school moeten vanaf hun vijfde jaar. De leerplicht geldt: a. tot aan het einde van het schooljaar waarin de jongere tenminste twaalf volledige schooljaren op één of meer scholen heeft bezocht; b. tot en met het einde van het schooljaar waarin de jongere 16

Pagina
6.2 Verlof

Verlof is in sommige gevallen toegestaan. Het verlof moet zo snel mogelijk worden aangevraagd. De school heeft instructies van de onderwijsinspectie gekregen om voorzichtig om te gaan met deze verzoeken. Kortdurend verlof Verlof moet zo vroeg mogelijk, maar uiterlijk drie dagen voor het verlof worden aangevraagd. Dit kan schriftelijk of per e-mail bij de betreffende

Pagina
6.1 Vakantierooster

Voor schooljaar 2025-2026 is het volgende vakantierooster vastgesteld: Herfstvakantie: Maandag 13 oktober t/m vrijdag 17 oktober 2025 Kerstvakantie: Maandag 22 december t/m vrijdag 2 januari 2026 Voorjaarsvakantie: Maandag 16 februari t/m vrijdag 20 februari 2026 2e Paasdag:  Maandag 6 april 2026 Meivakantie         Maandag 20 april t/m vrijdag 1 mei 2026 Koningsdag: Maandag

Pagina
5.9 Samenwerkingsverband Breda

Het Dongemond college maakt deel uit van het Regionaal Samenwerkingsverband Breda e.o. (RSV Breda e.o.). Alle scholen voor voortgezet onderwijs in de regio Breda-Oosterhout en Etten-Leur werken samen om er voor te zorgen dat alle leerlingen uit de regio veilig en met de juiste ondersteuning succesvol onderwijs kunnen volgen (www.rsvbreda.nl). Lees meer hierover bij ‘Toelatingsbeleid

Pagina
5.8 Meldcode kindermishandeling

Het Dongemond college volgt de striktere meldcode voor kindermishandeling. Als er een vermoeden van kindermishandeling is, worden de volgende stappen gevolgd: Stap 1: Het in kaart brengen van de signalen. Docenten en ondersteunend personeel geven een signaal door aan de mentor. Stap 2: Overleg met deskundige collega’s. De mentor bespreekt de situatie met de teamleider

Pagina
5.7 Lentoren

Leerlingen uit de onderbouw krijgen de kans om uitleg over de leerstof te krijgen van leerlingen uit klas 4 vmbo, 4, 5 havo/vwo en 6 vwo. Deze bovenbouwleerlingen hebben genoeg kennis en de juiste sociale vaardigheden om de onderbouwleerlingen bijles te geven. Ze hebben een korte training gevolgd over didactiek (lesgeven) en pedagogiek (opvoeding). Deze

Pagina
5.6 Studiebegeleiding

Onder studiebegeleiding valt alle hulp die je kunt krijgen voor je leerprestaties: de vakdocent en de mentor zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een goede studiehouding en zorgen ervoor dat de ouder(s)/verzorger(s) hierover worden geïnformeerd; als blijkt dat de problemen niet makkelijk op te lossen zijn, wordt er hulp ingeschakeld van gespecialiseerde

Pagina
5.5 Decaan

De mentor is een belangrijke persoon tijdens jouw tijd op school. Ook als het gaat om loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) is de mentor de eerste persoon bij wie je terecht kunt. De decaan helpt de mentor hierbij. Elke locatie heeft één of meer decanen. De decaan geeft informatie, advies en begeleiding aan leerlingen en hun

Pagina
5.3 De ondersteuningscoördinator

Soms is de hulp van de mentor niet genoeg en neemt de ondersteuningscoördinator de begeleiding over. Dit gebeurt wanneer er extra hulp nodig is, waarbij specialistische kennis belangrijk is. Elke afdeling heeft een ondersteuningscoördinator, waar leerlingen, ouder(s)/verzorger(s) en mentoren terecht kunnen met vragen over ondersteuning. Als er een vraag voor hulp vanuit de school komt,