Pagina
5.2 De leerlingcoördinator

De leerlingcoördinator helpt en adviseert mentoren bij de begeleiding van leerlingen. Daarnaast ondersteunt de leerlingcoödinator de teamleider bij verschillende taken. De leerlingcoördinator werkt nauw samen met de ondersteuningscoördinator en de unitassistente. Naast hulp bij de basisbegeleiding is de leerlingcoördinator betrokken bij grotere problemen van leerlingen. In zulke situaties heeft hij of zij ook contact met

Pagina
5.1 De mentor

De mentor is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen, ouders/verzorgers en docenten. Voor uw kind is de mentor de belangrijkste persoon binnen de leerlingbegeleiding. Samen met vakdocenten, decanen en de leerlingcoördinator biedt de mentor de eerstelijns hulp of ‘normale’ begeleiding. Dit noemen we basisbegeleiding, dit kan bestaan uit: mentorlessen; hulplessen; speciale trainingen (zoals taal- en spellingsbegeleiding);

Pagina
4.5 Activiteiten, excursies en reizen

Elk schooljaar zijn er verschillende activiteiten, excursies en meerdaagse reizen. Wat er wordt georganiseerd hangt af van het leerjaar en de afdeling. Deze activiteiten plannen we zoveel mogelijk in een tussenweek, de zogenaamde ‘witte week’. In deze tussenweek wisselen gewone lessen, activiteiten en excursies elkaar af. Een tussenweek komt na een periode van zes lesweken

Pagina
4.4 Producerend leren binnen het Technasium

Leerlingen die kiezen voor het Technasium werken aan opdrachten van bedrijven en organisaties. Bij elke opdracht is er contact met het bedrijf of de instelling die de opdracht heeft gegeven. Zo leren ze in de praktijk en krijgen ze een beter beeld van het werkveld.

Pagina
4.3 Beroepsvoorbereidende stage vmbo

In het vmbo volgen leerlingen in de beroepsgerichte leerlijnen twee stages van twee weken in het derde en vierde leerjaar. Tijdens deze stage bereiden ze zich verder voor op de arbeidsmarkt. Ze leren een goede werkhouding en doen meer specifieke werkervaring op. Ook krijgen leerlingen beter inzicht in wat er mogelijk is in een beroep,

Pagina
4.2 Snuffelstages en meeloopdagen

Een snuffelstage of meeloopdag is een makkelijke manier om kennis te maken met de arbeidsmarkt. Sommige leerlingen weten al wat ze later willen worden, terwijl anderen nog geen idee hebben. Geen probleem! Juist daarom bestaan snuffelstages en meeloopdagen. Tijdens zo’n stage krijgen leerlingen de kans om een kijkje te nemen in een bepaald vakgebied. Ze

Pagina
4.1 Maatschappelijke stage

Het Dongemond college heeft ervoor gekozen om de maatschappelijke stage te houden, ook al is deze niet meer verplicht. Leerlingen lopen tijdens hun gehele schooltijd 24 uur maatschappelijke stage. De school organiseert 16 uur hiervan, bijvoorbeeld met een jaarlijkse actie voor een goed doel. Dit gebeurt per afdeling. Als een leerling in klas 1 t/m

Pagina
3.4 Burgerschap

Het Dongemond college vindt het belangrijk dat leerlingen meedoen in de samenleving en leren hoe ze hieraan kunnen bijdragen. Daarom besteden we op alle niveaus aandacht aan burgerschap. Dit doen we binnen de school door onze kernwaarden toe te passen in de omgang met elkaar en door in de lessen te praten over maatschappelijke onderwerpen

Pagina
3.1 Vmbo theoretisch, gemend en beroepsgericht

Binnen het vmbo zijn er drie leerwegen. Afhankelijk van hun niveau en interesses kunnen leerlingen kiezen uit: basisberoepsgerichte leerweg (bb), inclusief het leerwerktraject kaderberoepsgerichte leerweg (kb) gemengd theoretische leerweg (gt)  Profielen in de bovenbouw Leerlingen in de basisberoeps- en kaderberoepsgerichte leerwegen kunnen in de bovenbouw kiezen uit verschillende richtingen: Bouwen, Wonen en Interieur (BWI) in